Wynajęcie jachtu morskiego to doskonały sposób na udane wakacje, łączące wypoczynek ze zwiedzaniem. Nie każdy może jednak samodzielnie wyczarterować łódź, a zasady obowiązujące w różnych krajach bywają odmienne.
Podpowiadamy, jakie uprawnienia należy posiadać, chcąc wyczarterować żaglówkę w Grecji, Chorwacji i innych popularnych lokalizacjach oraz który typ patentu jest najbardziej uniwersalny.
Polskie patenty za granicą
Na początek dobra wiadomość: funkcjonujące w Polsce patenty żeglarskie są honorowane również w innych krajach. Należy jednak pamiętać, że niekiedy lokalne prawo może stawiać skipperom dodatkowe wymagania. Zwykle wynikają one ze specyfiki danego akwenu, a co za tym idzie – ze stopnia trudności, z jakim przychodzi się mierzyć żeglującym tam sternikom.
Warto również uwzględnić fakt, że do bezpiecznego żeglowania po morzu konieczna jest nie tylko biegłość w sztuce żeglarskiej, ale również umiejętność obsługi radiotelefonu, niekiedy poparta stosownym zaświadczeniem. Poniżej prezentujemy zasady obowiązujące w najpopularniejszych wakacyjnych kierunkach.
Uprawnienia wymagane w Chorwacji
Mimo iż wielu żeglarzy uważa Chorwację za „większe Mazury”, żeglowanie po tamtejszych wodach wymaga nieco większych umiejętności, niż po śródlądziu. Należy też pamiętać, że sam polski patent żeglarski (niezależnie od stopnia) nie wystarczy. Aby móc wynająć jacht w Chorwacji, trzeba jeszcze posiadać świadectwo radiooperatora (SRC).
Co więcej, chorwackie przepisy dzielą jednostki pływające według długości kadłuba nieco innych kryteriów, niż polskie. Uznaje się w nich, że do 12 m kadłuba mowa jest o łodzi, a powyżej – o jachcie.
Posiadając polskie patenty i świadectwo SRC, można wyczarterować w Chorwacji następujące typy jednostek:
- patent żeglarza jachtowego – można z nim prowadzić łodzie na wodach wewnętrznych i terytorialnych w odległości nie większej, niż jedna mila od lądu lub wyspy,
- patent jachtowego sternika morskiego – mając taki dokument, można prowadzić łodzie oraz jachty do 500 GT,
- patent kapitana jachtowego – obowiązują tu takie same zasady, jak w przypadku jachtowego sternika morskiego.
Alternatywą dla polskich patentów jest certyfikat wyrabiany w Chorwacji, tzw. Voditelj Brodice. Można z nim prowadzić jachty do 30 GT. Nie trzeba też posiadać świadectwa radiooperatora, ponieważ Voditelj Brodice obejmuje swoim zakresem wiedzę konieczną do wyrobienia certyfikatu SRC.
Uprawnienia wymagane w Grecji
Aby wynająć jacht w Grecji, trzeba posiadać przynajmniej patent jachtowego sternika morskiego. Tego rodzaju dokument uprawnia do prowadzenia po greckich wodach następujących typów jednostek:
- jachtów do 18 metrów długości,
- katamaranów do 18 metrów długości.
Co ważne, w Grecji nie trzeba posiadać certyfikatu radiooperatora. Istnieje za to inny wymóg: na pokładzie, oprócz skippera, musi znajdować się jeszcze tzw. co-skipper, który w razie nieprzewidzianych okoliczności będzie w stanie doprowadzić jacht do najbliższego portu. Osoba pełniąca funkcję co-skippera nie musi mieć żadnego patentu – wystarczy, że zadeklaruje, iż ma jakiekolwiek doświadczenie na wodzie.
Patent uniwersalny
Czy istnieje coś takiego, jak „patent uniwersalny”? Do pewnego stopnia tak. W większości krajów, aby wyczarterować jacht, trzeba mieć patent jachtowego sternika morskiego (niekiedy uzupełniany o certyfikat SRC). Warto też pamiętać, że posiadacz takiego dokumentu nabywa automatycznie uprawnienia właściwe dla motorowodnego sternika morskiego.
W praktyce, mając patent jachtowego sternika morskiego, można więc wynająć niemal każdy jacht dostępny w ofercie firm czarterowych i prowadzić go zarówno w celach rekreacyjnych, jak i zarobkowych.