Drugie życie akumulatorów z samochodów elektrycznych. Audi, w swojej głównej fabryce w Ingolstadt, testuje koncepcję napędzania używanymi akumulatorami litowo-jonowymi pojazdów użytkowych poruszających się po terenie fabryki.
Podobnie jak inni producenci samochodów, Audi jest zobligowane przepisami prawnymi do odbioru nośników energii po ich wykorzystaniu w samochodach. Ponieważ takie zwrócone akumulatory cały czas zachowują sporą część swej pierwotnej pojemności ładowania, interdyscyplinarny zespół projektowy bada obecnie, jak akumulatory z testowych egzemplarzy Audi e-tron albo z modeli hybrydowych, takich jak Audi A3 e-tron i Audi Q7 e-tron, mogą być ponownie sensownie wykorzystane.
Pojazdy użytkowe poruszające się po terenie fabryki Audi, takie jak wózki widłowe, czy ciągniki, były jak dotąd zasilane akumulatorami kwasowo-ołowiowymi. Gdy taki zespół akumulatorów o masie czasami nawet dwóch ton się wyczerpie, pracownicy wyjmują go z pojazdu i podłączają na kilka godzin do stacji ładującej. Akumulatory litowo-jonowe natomiast, mogą być ładowane podczas zwyczajowych przestojów takiego pojazdu, np. w przerwach pomiędzy zmianami. Rozwiązanie to eliminuje konieczność ciągłego, ręcznego wyjmowania akumulatorów, oszczędza czas i miejsce. Gdyby cztery pierścienie wymieniły akumulatory na litowo-jonowe we wszystkich pojazdach użytkowych na terenie wszystkich swoich 16 fabryk na całym świecie, zaoszczędziły by pokaźną sumę pieniędzy.
„Każdy litowo-jonowy akumulator musi być wykorzystany w możliwie najlepszy i najbardziej efektywny sposób, ponieważ jego produkcja wiąże się z dużymi nakładami energii i zużyciem cennych zasobów” – mówi Peter Kössler, członek zarządu AUDI AG ds. produkcji i logistyki. „Nasza strategia zrównoważonej mobilności elektrycznej zakłada również ponowne, rozsądne wykorzystanie nośników energii”. Pojemność akumulatora litowo-jonowego, która pozostaje do dyspozycji po jego zdemontowaniu z samochodu elektrycznego, jest więcej niż wystarczająca dla potrzeb pojazdu użytkowego w fabryce. Dzięki takiemu zastosowaniu akumulatora litowo-jonowego, właściwości jezdne takich pojazdów ulegają znacznej poprawie. Dla przykładu: mogą one utrzymać stałą prędkość na rampach, czego nie potrafią pojazdy zasilane akumulatorami kwasowo-ołowiowymi. Co więcej, regularne ich ładowanie podczas przerw zapobiega ewentualnym przestojom w godzinach pracy.
Akumulator Audi e-tron zbudowany jest z 36 indywidualnych modułów akumulatorowych, ma formę płaskiego, szerokiego bloku i umiejscowiony jest w tym modelu pod podłogą przedziału pasażerskiego. Po wyjęciu takiego bloku z samochodu, zespół projektowy sprawdza każdy pojedynczy moduł pod kątem jego dalszego użycia. Następnie do nowego zespołu akumulatorowego montowane są 24 moduły. Nowy zespół ma takie same wymiary i masę jak akumulator kwasowo-ołowiowy pojazdu użytkowego, zatem wszystkie te pojazdy mogą być ciągle używane, bez konieczności czynienia w nie większych inwestycji. W przyszłości, zadanie składania nowych zespołów akumulatorów „powtórnego użycia”, mogliby przejąć wyspecjalizowani pracownicy własnego centrum akumulatorowego firmy.
Zespół projektowy, złożony z pracowników różnych pionów: produkcji, logistyki, czy rozwoju, nad powtórnym wykorzystaniem używanych modułów akumulatorowych pracuje już od dwóch lat. Po pierwszych, zakończonych sukcesem próbach, obecnie prowadzone są testy na pojazdach użytkowych poruszających się na co dzień po fabryce. Ten pionierski projekt jest jednym z wielu, w których Audi pokazuje swe zaangażowanie w rozsądne i wydajne ponowne wykorzystywanie akumulatorów z samochodów elektrycznych. Można sobie również wyobrazić, że używane akumulatory znajdą drugie życie w mobilnych stacjach ładowania samochodów elektrycznych lub w stacjonarnych systemach magazynowania energii. Audi rozwija również koncepcję ich recyklingu: na końcu cyklu życia akumulatora, pozyskiwane są z niego cenne elementy, a następnie przekazywane do wykorzystania w nowych produktach.
Zużycie energii Audi e-tron:
Łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 26.2–22.6 (WLTP); 24.6 – 23.7 (NEDC);
Łączna emisja CO2 w g/km: 0