Porsche poszerza gamę swoich modeli z napędem hybrydowym – w ofercie linii Panamera Sport Turismo debiutuje mocna hybryda plug-in, czyli nowy flagowy wariant Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo. Jego 4-litrowy silnik V8 w połączeniu z jednostką elektryczną generuje moc systemową 500 kW (680 KM), a przy prędkości obrotowej niewiele przekraczającej obroty biegu jałowego zapewnia 850 Nm momentu obrotowego. W efekcie pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,4 s i osiągnięcie prędkości maksymalnej 310 km/h. Średnie zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi 3,0 l/100 km.
W trybie całkowicie elektrycznym najmocniejsza odmiana Sport Turismo może pokonać do 49 km z zerową lokalną emisją spalin. Ale nie tylko równowaga pomiędzy osiągami a efektywnością sprawia, że Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo jest propozycją niespotykaną w segmencie samochodów luksusowych. Za sprawą swojej koncepcji przestrzennej, z dużą pokrywą bagażnika, niską krawędzią załadunku i konfiguracją siedzeń 4+1, nowy flagowy wariant modelu zapewnia wysokie standardy codziennej praktyczności. W ten sposób Porsche łączy wyjątkowy design z wyśmienitą użytecznością, doskonałymi osiągami oraz maksymalną efektywnością.
Od 0 do 100 km/h w 3,4 s i zużycie paliwa 3 l/100 km
Podobnie jak w przypadku sztandarowej wersji limuzyny Panamera, również w przypadku linii Sport Turismo firma Porsche demonstruje ogromny potencjał osiągów technologii hybrydowej. Strategia „doładowania” wykorzystana w seryjnie produkowanym, czteronapędowym modelu Panamera Turbo S E-Hybrid pochodzi z supersportowego Porsche 918 Spyder. Już przy 1400 obr./min duet w postaci „V ósemki” biturbo (404 kW/550 KM) i jednostki elektrycznej (100 kW/136 KM) generuje maksymalny moment obrotowy 850 Nm. Wysprzęglik w module hybrydowym jest sterowany elektrohydraulicznie, za pomocą elektrycznego siłownika sprzęgła – takie rozwiązanie skraca czas reakcji, a przy tym zapewnia wysoki poziom komfortu. Za transfer siły napędowej do kół obu osi odpowiada ośmiostopniowa przekładnia Porsche Doppelkupplung (PDK), która błyskawicznie zmienia biegi i współpracuje ze standardowym, adaptacyjnym napędem Porsche Traction Management (PTM). Napęd E-Performance pozwala rozpędzić samochód od zera do „setki” w 3,4 s. Osiągnięcie 200 km/h trwa jedynie 8,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 310 km/h. Pomimo takich osiągów hybrydowy model plug-in jest wyjątkowo oszczędny: w Nowym Europejskim Cyklu Jazdy (NEDC) jego zużycie benzyny wynosi średnio 3,0 l/1000 km, a zużycie energii – 17,6 kWh/100 km. W trybie elektrycznym, bez lokalnej emisji spalin, Turbo S E-Hybrid Sport Turismo dysponuje zasięgiem do 49 km i może rozwinąć prędkość maksymalną 140 km/h. Litowo-jonowy akumulator o pojemności 14,1 kWh można naładować w czasie od 2,4 do 6 godzin, zależnie od źródła prądu oraz typu gniazda.
Unikalny design, adaptacyjny spojler dachowy i koncepcja foteli 4+1
Turbo S E-Hybrid Sport Turismo oferuje wszystkie innowacje drugiej generacji modelu Panamera – w tym wpisujący się w trend cyfryzacji Porsche Advanced Cockpit, przełomowe systemy wspomagające takie jak Porsche InnoDrive z adaptacyjnym tempomatem oraz opcjonalną tylną osią skrętną. Kolejną innowacją jest niespotykany w segmencie adaptacyjny spojler dachowy. Może być on nachylony w jednej z trzech pozycji, zależnie od warunków jazdy i wybranych ustawień pojazdu. Co więcej, generuje do 50 kg dodatkowej siły docisku tylnej osi. Do prędkości 170 km/h spojler, stanowiący główny element układu aktywnej aerodynamiki Porsche (PAA), pozostaje „schowany” – jest nachylony pod kątem -7 stopni, zgodnie z przebiegiem opadającej linii dachu. Po przekroczeniu 170 km/h automatycznie zajmuje pozycję podwyższonych osiągów (kąt +1 stopień), zwiększając stabilność jazdy i dynamikę poprzeczną. W trybach Sport oraz Sport Plus spojler samoczynnie przesuwa się do pozycji podwyższonych osiągów przy prędkościach od 90 km/h wzwyż. PAA aktywnie dostosowuje też kąt nachylenia spojlera w zakresie do +26 stopni po odsunięciu panoramicznego otwieranego dachu przy prędkości 90 km/h lub wyższej, ograniczając powstające w ten sposób turbulencje.
Koncepcyjnie nowy topowy wariant oferuje wszystkie zalety modeli Sport Turismo wynikające z ich awangardowego designu. Podniesiona względem limuzyny linia dachu Sport Turismo pozwala na łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie podróżujących na tylnych fotelach i zapewnia im więcej przestrzeni nad głowami. Funkcjonalność przestrzeni bagażowej zwiększa szeroka pokrywa bagażnika, standardowo sterowana elektrycznie, oraz krawędź załadunku na wysokości zaledwie 628 mm. Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo jest też wyposażona w trzy tylne siedzenia w konfiguracji 2+1. Zgodnie z koncepcją połączenia osiągów oraz maksymalnego komfortu dwa zewnętrzne miejsca mają postać indywidualnych foteli. Na życzenie dostępne są dwa indywidualne siedzenia z elektrycznym sterowaniem. Przy pomiarze do górnej krawędzi tylnych foteli bagażnik modelu Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo ma pojemność 425 litrów. Tylne oparcia składają się osobno lub wspólnie (w proporcji 40:20:40) i są elektrycznie odblokowywane za pomocą przycisku w przedziale bagażowym. Po złożeniu przestrzeń ładunkowa rośnie do 1295 litrów.
Bogate wyposażenie seryjne obejmujące hamulce ceramiczne
Model Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo można już zamawiać – jego ceny w Niemczech startują od 188 592 euro z VAT. Bogate wyposażenie standardowe obejmuje m.in. elektryczny system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC Sport) wraz z blokadą tylnego dyferencjału Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), wysokowydajny układ hamulcowy Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), 21-calowe lekkie obręcze 911 Turbo Design, wspomaganie układu kierowniczego Plus oraz klimatyzację pomocniczą. Podobnie jak wszystkie modele Panamera Sport Turismo o mocy przekraczającej 324 kW (440 KM), tak i nowy topowy wariant korzysta z adaptacyjnego trójkomorowego zawieszenia pneumatycznego z systemem Porsche Active Suspension Management (PASM), zapewniającego szeroką rozpiętość pomiędzy wysokim poziomem dynamiki jazdy i komfortem podróżowania.