AMG – te trzy litery na całym świecie symbolizują najwyższe samochodowe osiągi, ekskluzywność, wydajność i przyjemność z bardzo dynamicznej jazdy. W 2017 roku założona przez Hansa-Wernera Aufrechta i Erharda Melchera firma obchodzi swoje 50. urodziny. W ciągu minionego półwiecza odnotowała liczne sukcesy w sporcie motorowym, a dzięki projektowaniu unikalnych aut seryjnych systematycznie pieczętuje swoją pozycję uznanej marki samochodów o wysokich osiągach. Dzisiaj, jako spółka należąca w całości do Daimler AG, Mercedes-AMG reprezentuje sportowe ramię koncernu. W jubileuszowym roku, z myślą o przyszłości, będzie kontynuować historię sukcesu, który swój początek miał w dwuosobowym warsztacie. Każdy z około 1500 zatrudnionych obecnie pracowników skoncentruje się na wypełnieniu obietnicy, jaką składa marka AMG – „Driving Performance”. To hasło łączące jej najmocniejsze strony: najnowocześniejszą technologię i pasję do dynamicznych, emocjonujących produktów. Na całym świecie inżynierowie z Affalterbach uchodzą za wybitnych ekspertów od silników – słyną nie tylko z ich projektowania, ale i z filozofii „jeden człowiek, jeden silnik”, która oznacza, że każda jednostka jest, niejako, ręcznie montowana przez jednego technika. AMG rozpoczyna ten jubileuszowy rok z kolejnym rekordem sprzedaży – w 2016 r. firma dostarczyła blisko 100 000 samochodów, co oznacza ponad 40-proc. wzrost sprzedaży. Ponad 1 100 egzemplarzy trafiło do Polski.
W ub.r. sportowa marka Mercedes-Benz dostarczyła 99 235 aut, w tym 1 108 w Polsce. Globalnie osiągnęła ona 44,1% wzrostu, i znacznie przekroczyła rekordowe jak dotąd wyniki z roku 2015. Od 2013 r. jej sprzedaż jednostkowa wzrosła ponad trzykrotnie – to zasługa nieprzerwanego rozwoju modeli o wysokich osiągach. Równocześnie strategiczne poszerzanie portfolio pozyskać nowe grupy klientów. Dziś globalny sukces firmy bazuje nie tylko na popularnej serii 8-cylindrowych modeli 63. Wielu nabywców wybiera kompaktowe modele 45, a także samochody z szerokiej gamy serii 43. Wspólnie tworzą one solidną podstawę współczesnej oferty produktów AMG. W ub.r. najwyższą sprzedaż jednostkową ponownie zanotowano w USA, Niemczech i Chinach. Polska zajmuje szczególnie wysokie miejsce biorąc pod uwagę AMG jako odsetek sprzedaży pojazdów Mercedes-Benz – 9,2% Mercedesów zarejestrowanych w 2016 roku nad Wisłą to właśnie AMG.
„Dzięki strategicznej ekspansji naszego portfolio jesteśmy na drodze do światowego sukcesu, a za sobą mamy sensacyjny rok. Modele serii 63 wciąż stanowią trzon naszej oferty i niezmiennie zachwycają entuzjastów motoryzacji z całego świata. Ponadto poszerzyliśmy niedawno ofertę opracowanej w całości samodzielnie serii AMG GT. W imponującym stylu demonstruje ona nasze doświadczenie w zakresie budowy sportowych aut. Jednocześnie rozbudowane portfolio stawia nas w dogodnym miejscu pod kątem dalszego zrównoważonego rozwoju. Teraz naszym zdaniem jest nie tylko świętowanie sukcesu AMG, ale też – biorąc pod uwagę, że jesteśmy w jednym z najbardziej emocjonujących okresów w historii motoryzacji – dalsze kształtowanie przyszłości osiągów” – mówi Tobias Moers, Prezes Zarządu Mercedes-AMG GmbH.
Pozyskiwanie nowych grup klientów dzięki poszerzeniu portfolio
Rok 2016 przyniósł największą strategiczną inicjatywę modelową w historii Mercedes-AMG: po premierze ponad 10 nowości klienci mają teraz do wyboru ponad 50 modeli samochodów o wysokich osiągach. W każdym segmencie Mercedes-AMG ma kompleksową, a zarazem i imponującą ofertę: od najmocniejszego produkowanego seryjnie 4-cylindrowego auta kompaktowego do sportowo-eleganckiego S 65 ze wspaniałą jednostką o 12 cylindrach, od limuzyn i kombi w różnych klasach mocy przez szeroką gamę SUV-ów i coupé aż po kabriolety oraz roadstery. Dostępna w każdej z klas technologia należy do najlepszych na rynku: obejmuje zoptymalizowany napęd na koła tylne i najnowocześniejszy napęd na obie osie oraz sportowe przekładnie, od skrzyni dwusprzęgłowej do 9-biegowego „automatu”.
Jednocześnie, dzięki wprowadzonym niedawno modelom z serii 43, sportowa marka pozyskała całkowicie nowe grupy klientów. Pierwsze z nich zadebiutowały 2 lata temu, podczas styczniowych targów motoryzacyjnych w Detroit. Samochody serii 43 korzystają z mocnego, efektywnego silnika o 6 cylindrach. Wyróżnia je także przekładnia ze skróconymi przełożeniami, zestrojone przez AMG zawieszenie, wydajne hamulce oraz liczne charakterystyczne elementy stylizacji nadwozia i wnętrza, podkreślające autentyczną przynależność do rodziny maszyn z Affalterbach.
Seria AMG GT potwierdza status Mercedesa-AMG jako producenta samochodów sportowych o bardzo wysokich osiągach. To druga po SLS AMG konstrukcja opracowana całkowicie samodzielnie. Koncepcja umieszczonego z przodu, cofniętego w kierunku kabiny silnika z przekładnią zamontowaną w układzie transaxle oraz inteligentna, lekka aluminiowa konstrukcja formują podstawy dla wyjątkowej dynamiki jazdy. W 2016 r. firma AMG uzupełniła ofertę modeli GT o szczególnie dynamiczne i fascynujące wersje: topową GT R oraz roadstery GT Roadster i GT C Roadster. Ale to nie wszystko. Po debiucie GT C Roadstera tę samą technologię oferuje teraz wariant Coupé, pozycjonowany pomiędzy AMG GT S a AMG GT R. Dla uczczenia jego premiery do sprzedaży trafi specjalna seria modelu – Edition 50. Jednocześnie odmiany GT oraz GT S otrzymują szereg udoskonaleń wizualnych i technicznych.
Hipersamochód z technologią z Formuły 1
W 2017 r., obok kontynuacji strategicznej inicjatywy produktowej, Mercedes-AMG zaprezentuje fascynujący zwiastun dopuszczonego do ruchu hipersamochodu przyszłości. Dysponując technologią żywcem przeniesioną z bolidu Formuły 1, model ten jest pierwszym na rynku pojazdem z hybrydowym zespołem napędowym z F1 i homologacją drogową. Z mocą przekraczającą 1000 KM i napędem na cztery koła (w tym całkowicie elektrycznym napędem przedniej osi) reprezentuje on szczyt aktualnych osiągnięć technicznych, a w zakresie wydajności wyznacza drogę w kierunku „AMG Future Performance” – osiągów przyszłości AMG. Już teraz maszyny z Affalterbach plasują się wśród najefektywniejszych w swoich segmentach. Najnowszym przykładem jest tu Mercedes-AMG E 63 z jednostką V8 z systemem odłączania cylindrów. W uzyskaniu wzorowo niskich wyników zużycia paliwa emisji spalin pomagają mu również inteligentny napęd na obie osie oraz zoptymalizowana przekładnia z funkcją żeglowania.
2016 – znakomity sezon prywatnych zespołów klientów
Międzynarodowe zespoły prywatne i sportowe mogą świętować wspaniały sezon 2016 za kierownicą nowego Mercedesa-AMG GT3 – łącznie wywalczyły 18 zwycięstw i 32 inne miejsca na podium. Wyścigowy samochód klasy GT3 zaliczył idealne rozpoczęcie sezonu. Po triumfie w kwalifikacjach do 24-godzinnego maratonu ADAC zwyciężył też w samym wyścigu, rozgrywanym pod koniec maja na Nürburgringu – a tym samym odniósł największy sukces w dotychczasowej historii programu prywatnych zespołów klientów AMG. Poza wygraną w klasyfikacji generalnej, zajęciem pole position i „wykręceniem” najszybszego okrążenia Mercedesy-AMG dojechały do mety na drugim, trzecim, czwartym i szóstym miejscu, na stałe zapisując się w annałach motorsportu. Dominacja marki na podium w największym wyścigu samochodów na świecie to zasługa zespołów BLACK FALCON (miejsce 1.), HTP Motorsport (miejsce 2.) oraz HARIBO Racing Team (miejsce 3.).
Również w nowy sezon program prywatnych zespołów klientów Mercedes-AMG wjeżdża z nogą na gazie – obfitująca w sukcesy obecność AMG GT3 na sportowych arenach wzbogaci się o starty w wyścigach na terenie USA. Uznane zespoły wezmą udział zarówno w popularnych mistrzostwach IMSA, jak i w PWC (Pirelli World Challenge). Także za oceanem ekipy będą korzystać z optymalnego wsparcia działu Mercedes-AMG Customer Sports.
Centrum kompetencji dla rozwoju silników V8
W Affalterbach pracują zespoły odpowiedzialne zarządzanie, administrację, sprzedaż, rozwój oraz projektowanie. Działa tam również zakład ręcznej produkcji widlastych „ósemek” AMG. Jednostki 4-cylindrowe wytwarzane są w Kölledzie, a V12 – w Mannheim. Każdy z tych silników jest ręcznie montowany przez jednego wyznaczonego technika zgodnie z zasadą „jeden człowiek, jeden silnik”, o czym świadczy tabliczka z jego podpisem.
Dzisiaj Mercedes-AMG odpowiada nie tylko za opracowanie V-ósemek AMG, ale także za budowę rodziny nowych 8-cylindrowych jednostek Mercedes-Benz. Pierwszym seryjnym modelem z silnikiem V8 zaprojektowanym w Affalterbach był G 500, wprowadzony na rynek we wrześniu 2015 r.
Także motor V8 w nowej Klasie S, której premiera zbliża się wielkimi krokami, powstał w Affalterbach – co tylko podkreśla wiedzę i doświadczenie inżynierów AMG.
Centra AMG Performance – pierwszorzędna obsługa klienta
W ramach strategicznego poszerzenia oferty do ponad 50 modeli znacząco wzrosła liczba Centrów AMG Performance. Obecnie klienci i fani mogą przenieść się do świata Mercedes-AMG w ponad 400 takich placówkach w 40 krajach świata. Na własnej skórze można tam poczuć DNA sportowej marki i poznać jej historię. Integralnym elementem filozofii AMG kryjącej się pod hasłem „Driving Performance” jest pierwszorzędna obsługa klienta. Pomieszczenia sprzedażowe w Centrach AMG Performance mają osobny, charakterystyczny dla marki AMG wystrój – wykończone są wysokiej jakości materiałami i typowymi dla AMG kolorami, a w środku panuje ekskluzywna atmosfera, przywodząca na myśl świat motorsportu. Odpowiednią wiedzę i wsparcie potencjalnym nabywcom na całym świecie zapewniają wykwalifikowani eksperci ds. sprzedaży oraz serwisowania samochodów AMG.
W ramach kolejnego etapu rozwoju Centrów AMG Performance powstaną następne punkty sprzedaży i serwisu AMG o wyrazistej architekturze w Japonii oraz Australii. 12 stycznia 2017 roku światową strukturę sprzedaży uzupełniło osobne centrum w Setagaya – dzielnicy Tokio, które przewodzi lokalnej sieci dealerskiej, a jednocześnie stanowi następne stadium strategicznej inicjatywy w zakresie obsługi. Na powierzchni blisko 1000 m kw. klienci mogą zgłębić informacje na temat najnowszej oferty modeli AMG Performance i ich parametrów technicznych, a także na temat AMG Driving Academy, AMG Collection oraz zaangażowaniu AMG w sport motorowy.
Ekskluzywny AMG Private Lounge
Kolejnym zasadniczym elementem wsparcia klienta jest internetowy AMG Private Lounge. Uruchomiony w roku 2006 dla klientów z USA, a trzy lata później wzbogacony o wersję dla nabywców niemieckojęzycznych, nadał on oficjalnej społeczności marki AMG międzynarodowy wymiar. Internetowa platforma zachęca właścicieli maszyn z Affalterbach do dzielenia się swoją motoryzacyjną pasją z innym entuzjastami czterech kółek. Wiadomości ze świata AMG, bezpośredni kontakt z centralą, ekskluzywne wydarzenia oraz możliwość komunikacji i wymiany pomysłów nadają marce bardziej przystępną twarz. Obecnie AMG Private Lounge Community ma ponad 48 000 akredytowanych członków z całego świata. Żaden inny producent samochodów nie oferuje podobnego rozwiązania.
Pit radio dla klientów AMG
Aby zapewnić wysoką jakość obsługi, nabywcy samochodów AMG mają dostęp do ekskluzywnej gorącej linii „pit radio” uruchomionej w październiku 2016. Jej celem jest wszechstronna pomoc klientom – na przykład w razie wypadku. Pracownicy linii udzielają również odpowiedzi na pytania dotyczące kwestii technicznych i umawiają terminy przeglądów. Początkowo numer gorącej linii dostępny jest dla klientów z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii i Szwajcarii. W planach jest rozszerzenie oferty na kolejne rynki.
Kamienie milowe w sportowej marki
Założona przez Hansa-Wernera Aufrechta i Erharda Melchera firma od 50 lat spełnia marzenia entuzjastów wysokich osiągów. Duet otworzył swój pierwszy warsztat w 1967 roku w starym młynie pod nazwą „biuro konstrukcyjne oraz centrum projektowania i testów dla rozwoju silników wyścigowych”. Cztery lata później AMG 300 SEL 6.8 od „Aufrecht and Melcher, Großaspach” – w skrócie AMG – odniósł niespodziewane zwycięstwo w swojej klasie i zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej w 24-godzinnym wyścigu na torze Circuit de Spa-Francorchamps. Kolejnym wielkim osiągnięciem w historii firmy była opracowana przez Melchera zupełnie nowa głowica silników z przełomową technologią układu zaworów.
Współpraca z Mercedes-Benz rozpoczęła się w 1990 roku. Pierwszym owocem umowy podpisanej z ówczesnym koncernem Daimler-Benz był wprowadzony 3 lata później model C 36 AMG. W 2005 roku firma Mercedes-AMG w całości przeszła w ręce Daimler AG, a w 2009 zaprezentowała pierwszy samochód zbudowany zupełnie samodzielnie – SLS AMG. Dwa lata później marka zadebiutowała w wyścigach wraz z wyścigowym SLS-em AMG GT3. Rok 2014 przyniósł premierę Mercedesa-AMG GT, a 2015 – adresowane do szerszej grupy klientów modeli z serii 43.
50 lat Mercedes-AMG
Kamienie milowe w sportowej marki
- Firma AMG powstała w 1967 roku w Burgstall. Założyli ją Hans-Werner Aufrecht i Erhard Melcher pod nazwą „biuro konstrukcyjne oraz centrum projektowania i testów dla rozwoju silników wyścigowych”. Litery „AMG” pochodzą od słów Aufrecht i Melcher oraz Großaspach, gdzie urodził się Aufrecht.
- W 1971 roku firma AMG nagle stała się sławna. Jej polakierowany na czerwono AMG 300 SEL 6.8 odniósł fantastyczne zwycięstwo w swojej klasie w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps. W klasyfikacji generalnej zajął drugie miejsce.
- W 1976 roku powstała fabryka w Affalterbach. Usytuowany w nowym budynku zakład konstruowania silników zamienił się w producenta sportowych limuzyn i coupé.
- W 1984 roku Melcher całkowicie niezależnie opracował głowicę w nowoczesnej technologii 4 zaworów na cylinder. Otrzymał ją 5-litrowy silnik V8 pod maską Mercedesa 500 SEC. Zasada „jeden człowiek, jeden silnik” była istotna od samego początku.
- Nowa głowica była stosowana nie tylko w modyfikowanej przez AMG Klasie S, ale od 1986 roku również w limuzynie klasy średniej (W124), a od 1987 – w wersji coupé (C124). Wzmocniona do 265 kW (360 KM) „124” przez amerykańskich dziennikarzy została nazwana „The Hammer” (z ang. młot).
- Od 1988 roku firma AMG nie tylko produkowała inne wyścigowe Mercedesy 190 E, ale była też odpowiedzialna za ich opracowywanie na potrzeby startów w niemieckiej serii wyścigów aut turystycznych (German Touring Car Championship – DTM).
- W 1990 roku wystartowała współpraca z Mercedes-Benz. Rok później inżynierowie AMG rozpoczęli projektowanie sportowych wersji samochodów spod znaku trójramiennej gwiazdy.
- Wprowadzony w 1993 roku model C 36 AMG był pierwszym na rynku owocem umowy o współpracy podpisanej z koncernem Daimler-Benz. I od razu przypadł klientom do gustu: do 1997 roku znalazł ponad 5000 nabywców.
- W 1996 roku AMG dostarczyło pierwszy samochód bezpieczeństwa Formuły 1 – był to właśnie model C 36 AMG.
- Z mocą od 1999 roku ówczesny koncern DaimlerChrysler stał się właścicielem 51% firmy AMG.
- W 2001 roku model C 32 AMG otrzymał nowo opracowaną 5-biegową skrzynię automatyczną połączoną z doładowanym mechanicznie silnikiem o pojemności 3,2 litra. Innowacyjne sterowanie pozwalało na ręczną zmianę przełożeń.
- W 2005 roku firma Mercedes-AMG została w całości przejęta przez koncern Daimler AG.
- Zaprezentowany w 2009 roku Mercedes-Benz SLS AMG był pierwszym opracowanym w całości niezależnie samochodem Mercedes-AMG. Emocjonujące brzmienie, bezkompromisowa dynamika jazdy i ikoniczne unoszone do góry drzwi przysporzyły mu fanów na całym świecie.
- W 2011 roku firma AMG przystąpiła do rywalizacji na torach wyścigowych wraz z SLS AMG GT3. Mercedes-Benz dołączył tym samym do ekskluzywnego świata wyścigów prywatnych zespołów.
- W 2014 roku zadebiutował Mercedes-AMG GT – drugi samochód sportowy opracowany w pełni samodzielnie w Affalterbach.
- Dzięki wprowadzeniu modeli kompaktowych oraz serii 43 firma AMG przyciągnęła nowe grupy klientów.
- Z wynikiem niemal 70 000 aut dostarczonych w 2015 r. marka ustanowiła nowy rekord sprzedaży. Wśród motorów wzrostu były nie tylko nowe modele z serii 43, ale przede wszystkim sportowe wersje Klasy C, SUV-ów oraz samochodów kompaktowych.
- Od 2016 r. nowy rozdział w historii wyścigów prywatnych zespołów klientów pisze Mercedes-AMG GT3. Rywalizujące się za jego kierownicą ekipy zajęły pierwsze cztery miejsca w 24-godzinnym wyścigu ADAC Zurich 24h na torze Nürburgring.
- Z liczbą blisko 100 000 egzemplarzy dostarczonych w 2016 r. Mercedes-AMG rozpoczyna swoje kolejne półwiecze z nowym rekordem sprzedaży.
- Wraz z AMG GT C marka poszerza swoje obecne portfolio aut sportowych do sześciu wersji (plus adresowany do zespołów klientów wyścigowy AMG GT3). W ciągu mniej niż trzech lat drugi opracowany samodzielnie samochód rozrósł się do całej rodziny modeli.