Opancerzony Mercedes-Maybach S 600 Guard to pierwszy samochód z certyfikatem potwierdzającym najwyższy poziom ochrony balistycznej – VR10 – dla pojazdów cywilnych. Wymaga on, by nadwozie i okna samochodu wytrzymały ostrzał z karabinu automatycznego nabojami z rdzeniem z utwardzonej stali. Również pod względem ochrony przed wybuchami S 600 Guard pełni rolę lidera w klasie aut luksusowych – spełnia dyrektywę ERV 2010. Za sprawą nowego rekordu Mercedes-Maybach podkreśla swoją ekskluzywną pozycję flagowego modelu Mercedes-Benz także pod względem ochrony podróżujących. Cena limuzyny wynosi 470 tysięcy euro plus VAT.
Mercedes-Maybach łączy perfekcję Klasy S z ekskluzywnością marki Maybach. W porównaniu z przedłużaną wersją Klasy S jest o 20 cm dłuższy i ma o 20 cm większy rozstaw osi: mierzy 545,3 cm długości, a jego rozstaw osi wynosi 336,5 cm. Podróżujący z tyłu mają do dyspozycji przestronniejszą kabinę, dwa luksusowe fotele oraz inne ekskluzywne elementy wyposażenia, takie jak innowacyjna funkcja wzmacniania głosu.
Szefowie państw i liderzy biznesu nigdy nie mieli okazji podróżować w tak komfortowych warunkach – a jednocześnie nie byli tak skutecznie chronieni – jak w nowym Mercedesie-Maybachu S 600 Guard. Opancerzona wersja flagowego Mercedesa oferuje najwyższy poziom ochrony przed pociskami i wybuchami, a przy tym zapewnia niezrównany poziom przestronności, wygody oraz luksusowego wykończenia i wyposażenia. Aby zapewnić jeszcze większe poczucie prywatności, fotele w drugim rzędzie zostały dodatkowo przesunięte do tyłu.
Zgodnie z koncepcją ochrony Mercedes-Benz opancerzony Maybach od wersji seryjnej różni się jedynie detalami. Szereg specjalnych modyfikacji technicznych sprawia, że limuzyna pozostanie mobilna w trakcie i po ataku, a zatem będzie w stanie opuścić strefę zagrożenia.
Nowy Mercedes-Maybach S 600 Guard otrzymał oficjalny certyfikat od urzędu ds. balistyki w Ulmie. Po raz pierwszy spełnia wymagania klasy ochrony VR10 w ramach dyrektywy BRV 2009, wersja 2. (Bullet Resistant Vehicles – pojazdy kuloodporne). Wedle tych wytycznych nadwozie i okna samochodu muszą wytrzymać ostrzał z karabinu maszynowego nabojami z rdzeniem z utwardzonej stali. Limuzyna spełnia również dyrektywę ERV 2010 (Explosive Resistant Vehicles – pojazdy wybuchoodporne), w której przypadku stosowane są niejawne kryteria testowe. Po kontroli przeprowadzonej przez Federalną Policję Kryminalną Niemiec pojazd otrzymał stosowną akceptację bez żadnych ograniczeń.
Zasada Guard: wyrafinowana integracja wszystkich systemów ochrony
Mercedes-Maybach S 600 Guard korzysta z koncepcji zintegrowanej ochrony, bazującej na wieloletnim doświadczeniu Mercedes-Benz w budowaniu pojazdów opancerzonych. Do jej głównych zalet należą:
• wyjątkowa wytrzymałość i stabilność, zapewniana przez wzmocnienia zintegrowane z nadwoziem jeszcze na etapie produkcji;
• wysoki poziom komfortu zachowany dzięki zaawansowanej integracji i inteligentnemu połączeniu elementów ochronnych.
• wyjątkowa wytrzymałość i stabilność, zapewniana przez wzmocnienia zintegrowane z nadwoziem jeszcze na etapie produkcji;
• wysoki poziom komfortu zachowany dzięki zaawansowanej integracji i inteligentnemu połączeniu elementów ochronnych.
Już na etapie produkcji nadwozia komponenty ochronne wykonane ze specjalnej stali są mocowane w wolnych przestrzeniach pomiędzy bazową strukturą nadwozia a panelami karoserii. Za zabezpieczenie przed odłamkami odpowiadają specjalne elementy z włókien aramidowych i polietylenu. Kompleksową ochronę balistyczną zapewniają inteligentne, nakładające się na siebie rozwiązania w punktach szczególnie krytycznych, takich jak połączenia różnych materiałów i szczeliny.
Integralną częścią koncepcji ochronnej są zamocowane na stałe okna o zróżnicowanej grubości, wykonane z odpowiednio dobranych materiałów. W celu ochrony przed odłamkami od wewnątrz pokryto je poliwęglanem. Mimo laminowanej struktury kierowca i podróżujący mają doskonałą widoczność.
Interakcja pomiędzy wszystkimi komponentami zapewnia wysoce skuteczną przestrzeń ochronną, obejmującą nie tylko ochronę balistyczną, ale również kompleksową ochronę przed ładunkami wybuchowymi. W przypadku detonacji ładunku z boku pojazdu opancerzenie chroni podróżujących tak samo efektywnie, jak w przypadku eksplozji pod podwoziem. Nowe zbrojenie podwozia, sprawdzone już w Klasie S, całkowicie osłania spód kabiny pasażerskiej – to unikalna cecha w segmencie cywilnych aut opancerzonych.
Rodzina Guard: specjalna ochrona z fabryki
Nowy Mercedes-Maybach S 600 Guard dołącza do obecnej gamy opancerzonych Mercedesów, obejmującej Klasę S, Klasę G oraz SUV-a GLE. Producent ze Stuttgartu ma najszerszą ofertę takich aut na rynku – obejmuje ona sześć serii modelowych:
• Mercedes-Benz G 500 Guard: 5,5-litrowy silnik V8, najwyższy poziom ochrony – VR7 (zgodnie z BRV 2009);
• Mercedes-Benz GLE Guard: dostępny w wersjach GLE 350 d 4MATIC oraz GLE 500 4MATIC; jako pojazd opancerzony spełnia wymogi klasy VR4 lub VR6 (zgodnie z BRV 2009) oraz dyrektywę ERV 2010;
• Mercedes-Benz Klasy S Guard: dostępny z silnikiem 8- (S 500 z długim rozstawem osi) albo 12-cylindrowym (S 600 Guard z długim rozstawem osi). Opancerzona Klasa S, wprowadzona na rynek w 2014 roku, była pierwszym samochodem z certyfikatem potwierdzającym najwyższy poziom ochrony VR9 (zgodnie z BRV 2009, wersja 2.).
• Mercedes-Benz G 500 Guard: 5,5-litrowy silnik V8, najwyższy poziom ochrony – VR7 (zgodnie z BRV 2009);
• Mercedes-Benz GLE Guard: dostępny w wersjach GLE 350 d 4MATIC oraz GLE 500 4MATIC; jako pojazd opancerzony spełnia wymogi klasy VR4 lub VR6 (zgodnie z BRV 2009) oraz dyrektywę ERV 2010;
• Mercedes-Benz Klasy S Guard: dostępny z silnikiem 8- (S 500 z długim rozstawem osi) albo 12-cylindrowym (S 600 Guard z długim rozstawem osi). Opancerzona Klasa S, wprowadzona na rynek w 2014 roku, była pierwszym samochodem z certyfikatem potwierdzającym najwyższy poziom ochrony VR9 (zgodnie z BRV 2009, wersja 2.).
Jeśli chodzi o ochronę przed materiałami wybuchowymi, Klasa S w pełni dowiodła swoich możliwości, spełniając wymogi dyrektywy ERV 2010 (dach, podłoga, boki) oraz Federalnej Policji Kryminalnej Niemiec.
Tak jak w przypadku samochodów seryjnych, każdy egzemplarz Guard jest objęty pełną gwarancją fabryczną i może być serwisowany we wszystkich placówkach Mercedes-Benz na świecie.
Doświadczenie: Mercedes-Benz buduje samochody opancerzone od ponad 85 lat
Wszystko zaczęło się w 1928 roku, od modelu Nürburg 460 – Daimler-Benz, jako pierwsza firma na świecie, zaczęła fabrycznie wyposażać swoją limuzynę w specjalne elementy ochronne, zabezpieczające podróżujących przed ostrzałem i wybuchami. Później Mercedes-Benz budował opancerzone warianty kolejnych pokoleń luksusowych i prestiżowych aut, takich jak 770, zwany „Wielkim Mercedesem”, oraz model 500. Cesarz Japonii Hirohito osobiście wybrał „Wielkiego Mercedesa” na swój oficjalny wóz. Dzisiaj pojazd ten, dostarczony w 1935 roku, można podziwiać w Muzeum Mercedes-Benz w Untertürkheim.
Wielu polityków i szefów państw poszło za przykładem cesarza i powierzyło swoje bezpieczeństwo opancerzonym modelom Mercedesa. Od 1965 roku producent oferował liczne samochody zapewniające specjalną ochronę: poza legendarnymi limuzynami 600 i Pullman w latach 70. i 80. były to 280 SEL 3.5 oraz V8, 350 SE/SEL i 450 SE/SEL, a także 380 SE/SEL i 560 SEL. Od 1979 roku Mercedes-Benz produkuje też opancerzoną Klasę G.
[pp_gallery gallery_id=”11758″ width=”300″ height=”300″]